כל מטייל/ת בהודו מתישהו יצטרך במהלך הטיול לעשות שימוש בשירות של נהגים מקומיים, לא תמיד כדאי לעלות "עם כל נהג" חשוב להבחין ולבדוק כמה דברים לפני…
זהירות סכנה לפנייך!
חברים יקרים, לצערנו קורים לא מעט מקרים מצערים בטיולים במזרח שנובעים מכל מיני סיבות, אך הכי חשוב שלא משנה באיזה מצב תהיו כדאי שתשימו את הבטיחות שלכם לפני הכל, אל תגידו לי זה לא יקרה.
בחודשים אלו המונסונים מתגברים בכל הודו והדרכים הפתלתלות של צפון הודו (ובעיקר איזור עמק ספיטי ולה) הופכות יותר ויותר מסוכנות.
ממה צריך להיזהר?
- דבר ראשון כדאי לבדוק שהנהג שלנו לא שיכור/מעושן (בהודו יש תרבות של נהגים שיכורים, ממשלת הודו מנסה להלחם בתופעה זו).
- אם זו נסיעה ארוכה וודאו כי הנהג ישן טוב בזמן מנוחה (בהודו נסיעות יכולות לקחת עשרות שעות ואף ימים).
- מחיר – לרוב נהגים יגזימו בהצעת המחיר הראשונית שתקבלו, נסו להתמקח.
אדווה הייתה חברת הקבוצה ונהרגה בתאונת דרכים בהודו
הרכב עשה את דרכו ממנאלי ללה במחוז קולו כאשר מסיבה לא ברורה החליק ונפל לערוץ סמוך לקילונג – כ-115 ק"מ ממנאלי. המשטרה פתחה בחקירה לבדיקת נסיבות התאונה.
כתבה מתוך אתר ynet
אדוה בן-דהאן, בת 36 מגבעתיים, נהרגה אתמול (יום שני 5.6.18) ועוד ארבעה ישראלים נפצעו בתאונת דרכים בצפון הודו כשהרכב שבו נסעו החליק ונפל לערוץ בעמק לאהול במדינת הימצ'אל פראדש. הפצועים הובהלו לבית החולים האזורי בקולו. כשיצאה למסע באמצע חודש מאי כתבה בדף הפייסבוק שלה: "טסה להגשים עוד חלום". בשבת עוד הספיקה להצטלם בנוף חלומי במדינת הימצ'אל פראדש. לפני יומיים הצטלמה על רקע מפל מים במנאלי.
כמה עצות לדרך…
- אל תסעו בשעות בהם הגשם חזק (צאו בבוקר המוקדם ובחלק של העונה לפני שמונסונים מגיעים לתדירויות גבוהות).
- סעו ברכבים שמתאימים למסע, ג'יפ 4X4 ראוי. אפילו שההודים מסוגלים לעשות את הדרך הזאת בטוסטוס או ברכב פרטי, זה לא אומר שזה נכון.
- בדקו שיש ציוד גרירה וחילוץ מלא (חבלים ווים וכו) ברכב לפני היציאה (או שתמצאו עצמכם מנסים לגרור ג'יפ של 6 אנשים ותיקים עם מוט ברזל מעוקם בקצה – מפחיד).
- אם יש ספק אפילו קטן בעבירות של מכשול מסוים (למשל מפל או תל אבנים), אל תקחו את הסיכון ובטחאל תהיו הראשונים שמנסים לעבור, בדר"כ עדיף לחכות ולראות כיצד המצב מתפתח.
- לעולם, אבל לעולם, אל תשבו בתוך רכב שמנסים לגרור אותו או לחלץ אותו (בטח לא מעל תהום או צוק). נתקעתם, פנו את הרכב (אם אפשר גם עם התיקים כדי להקל על המשקל) ועמדו במקום בטוח שרחוק מהמכשול. (עצם קיום המכשול מעיד על אזור בעייתי שנוטה למפולות דרדורות וכו').
- כשאתם בדרך (תמיד שימו עליכם בכיסים את הדרכונים והכסף, אתם לעולם לא יודעים מתי תיאלצו לנטוש את הרכב במהירות).
לסיכום: היו ערניים למתרחש סביבכם (מפלס מים שעולה, אבנים שזזות או נופלות, גשם שמתגבר, תנאי הכביש וכו').
הכי חשוב: לא משנה עד כמה הנהג מנוסה וכמה נראה לכם סביר לבטוח בו, בטחו קודם כל באינסטינקטים שלכם והפעילו שיקול דעת! – אל תפחדו לקבוע עובדות לנהג! – הוא עובד בשבילכם!
סיפור אישי
בחודש יולי 2017, סגרנו ג'יפ 6 חברים לטיול של שבוע בעמק ספיטי, לאחר שעברנו דרך רוב הסוכנויות במנאלי, בדקנו המלצות והרגשנו שאנחנו נוסעים עם סוכנות שאפשר לסמוך עליה. הנהג היה מנוסה יחסית (כ7 שנים) והכל היה נראה שלא יכול להשתבש.
מס' שעות בודדות לתוך הנסיעה אחרי שכבר עברנו את הרוטנג מכיוון מנאלי ונסענו עוד כברת דרך בתוך העמק, נתקלנו במפל לא מאוד קטן אבל שבמבט ראשון נראה לא מאיים.
הנהג שלנו שחשב שהוא כל יכול החליט שהוא מסוגל לעבור עם הג'יפ שלו את המפל אך מהר מאוד התחפר בסלעים ונתקע ונאלצנו להתחיל בפעולות חילוץ מפרכות בתוך המים הקפואים שכללו נסיונות גרירה עם ואנים אחרים שנתקעו מאחורינו וכו', תוך כדי זה שניסינו לעבור כבר התחיל טפטוף קל שהפך לאט לאט לגשם ולאט לאט באינקרימנטים שבקושי ניתן לשים אליהם לב הזרימה התחזקה בטירוף, המים עלו ומהר מאוד המפל הפך למפולת סלעים מפחידה שבא סלעים עצומים עפו מראש הצוק. ובקיצור, היו כמה שעות של אימה מוחלטת, גם מפני שהקבוצה התפצלה לשני צדי המפולת וגם כי התיקים נלכדו ובמיוחד כי יצאנו משם בשניה האחרונה (במזל ללא פגע).
אז אמנם העונה לספיטי היא עכשיו והיא תמיד תהיה רטובה ואני אישית אמליץ להתרחק כל עוד הכבישים שם לא יעברו שיפוץ נרחב (שכנראה יקח עוד כמה שנים) אבל בגלל שברור שהמטיילים האמיצים של הודו לא יפסיקו להגיע לשם הנה כמה עצות לדרך.